27 травня 2025 року на базі ННІ історії, права та міжнародних відносин з ініціативи кафедри всесвітньої історії, міжнародних відносин та методики навчання історичних дисциплін відбулася X Міжнародна науково-практична конференція «Актуальні питання викладання суспільних та гуманітарних дисциплін в умовах війни та післявоєнної відбудови», яка стала платформою для професійного обміну думками, представлення інноваційних ідей та актуалізації проблематики суспільствознавчої і гуманітарної освіти в умовах війни та в процесі післявоєнної відбудови.
Модератором заходу виступила завідувач кафедри всесвітньої історії, міжнародних відносин та методики навчання історичних дисциплін, кандидат педагогічних наук, доцент Світлана МОЦАК.
З вітальним словом до учасників наукового зібрання звернувся Юрій ЛЯННОЙ, ректор Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка, доктор педагогічних наук, професор, який наголосив на важливості академічної солідарності, стійкості освітянської спільноти та ролі педагогічної науки у відновленні і розбудові суспільства в умовах війни та післявоєнного розвитку.
З мотивувальними виступами до учасників конференції звернулися: Алла РЯБУХА — начальник управління Державної служби якості освіти у Сумській області; Тетяна РЕМЕХ — кандидат педагогічних наук, старший дослідник, завідувач відділу суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки НАПН України; Тетяна МЕЛЕЩЕНКО — кандидат історичних наук, професор, декан історичного факультету Українського державного університету імені Михайла Драгоманова; Андрій ГРИЦЕНКО — доктор педагогічних наук, професор, директор Навчально-наукового інституту філології та історії Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка; Олександр ЖУКОВ — кандидат історичних наук, доцент, директор Навчально-наукового інституту історії, права та міжнародних відносин Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка. У своїх виступах вони наголосили на необхідності послідовного вдосконалення змісту історичної та громадянської освіти, ролі учителя як агента змін в умовах воєнного часу, а також на важливості міжінституційної співпраці для формування якісного освітнього простору Нової української школи.
У роботі конференції взяли участь провідні вітчизняні та зарубіжні фахівці у галузі історичної, громадянської та правової освіти, які представили ґрунтовні науково-методичні доповіді з актуальних питань оновлення змісту та удосконалення підходів до викладання суспільствознавчих дисциплін у контексті реалізації ідей Нової української школи.
Конференція проходила у змішаному форматі (офлайн і онлайн), що дало можливість широкому колу зацікавлених осіб долучитися до наукового діалогу.
З доповіддю «Особливості змісту і методики навчання громадянській освіті у 8 класі» виступила доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник відділу суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки НАПН України Олена ПОМЕТУН.
«Громадянська освіта – новий предмет Нової української школи» – тема виступу кандидата педагогічних наук, старшого дослідника, завідувача відділу суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки НАПН України Тетяни РЕМЕХ.
Актуальну проблему меморіалізації сучасної російсько-української війни засобами Вікіпедії в закладах освіти проаналізував у своїй доповіді доктор педагогічних наук, професор, директор Навчально-наукового інституту філології та історії Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка Андрій ГРИЦЕНКО.
Питання боротьби з дезінформацією та розвитку медіаграмотності в контексті громадянської освіти було висвітлено доктором філософії, старшим викладачем кафедри методології та методики суспільних дисциплін історичного факультету Українського державного університету імені Михайла Драгоманова Оксаною БОГОМАЗ.
Доповідь кандидата історичних наук, професора кафедри методології та методики суспільних дисциплін історичного факультету Українського державного університету імені Михайла Драгоманова Тетяни ЛАДИЧЕНКО була присвячена формуванню європейських цінностей у курсі всесвітньої історії як одному з пріоритетних напрямів діяльності вчителів Нової української школи.
Доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник Інституту педагогіки НАПН України Лілія РЯБОВОЛ презентувала модельну навчальну програму «Правознавство» для 9 класу НУШ.
Ціннісний аспект правничих дисциплін у межах розмежування між нормативністю та ідеологічним компонентом розкрив у своїй доповіді доктор юридичних наук, професор кафедри права та публічного управління Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка Андрій КУЧУК.
Проблематику сертифікації вчителів історії як інструменту професійного зростання в контексті реалізації завдань Нової української школи розглянула начальник управління Державної служби якості освіти у Сумській області Алла РЯБУХА.
Практичну складову професійної підготовки вчителя історії проаналізувала кандидат педагогічних наук, доцент кафедри всесвітньої історії та релігієзнавства Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка Наталія ІГНАТЕНКО.
Питання цифровізації та інновацій у системі професійної освіти стали предметом доповіді доктора філософії (Ph.D), заступника директора з навчально-виробничої роботи ДПТНЗ «Сумське ВПУ будівництва і дизайну» Валерії ДОКТОРОВИЧ.
Доктор історичних наук, професор кафедри вітчизняної та зарубіжної історії Горлівського інституту іноземних мов Донбаського державного педагогічного університету Галина ДОКАШЕНКО висвітлила проблему історичної освіти як складової сучасної гібридної війни на основі аналізу шкільних підручників.
З доповіддю «Гуманістична ідея цілісної освіти особистості: історичні витоки та реалізація в умовах BANI світу» виступив кандидат педагогічних наук, доцент, заступник директора Полтавського інституту економіки і права Руслан БАСЕНКО.
Кандидат державного управління, доцент Ліцею № 3 Тростянецької міської ради Ігор МЕДВЕДЄВ представив дослідження на тему окупації Тростянецької громади Сумської області у 2022 році: свідчення, фіксація, переосмислення.
Питання методичних та дидактичних засад викладання релігієзнавства в європейському контексті, зокрема згідно з «Керівними принципами Толедо», висвітлив, старший викладач кафедри історії України Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка Юрій ТАРАБАН. Аспекти методики викладання історії в працях В. Уланова стали предметом доповіді доктора історичних наук, професора кафедри історії України СумДПУ імені А.С. Макаренка Дмитра КУДІНОВА.
З доповіддю «Адаптивна освіта для сталого розвитку: роль права та публічного управління» виступила кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри права та публічного управління Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка Олена ІВАНІЙ.
Завершальну доповідь «Сучасна війна в освітньому просторі: пошук балансу між емоціями, фактами і критичним мисленням» виголосила кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри всесвітньої історії, міжнародних відносин та методики навчання історичних дисциплін СумДПУ імені А.С. Макаренка Світлана МОЦАК.
За результатами конференції буде видано науково-педагогічний журнал «Теорія та методика навчання суспільних дисциплін».
Організатори висловлюють щиру подяку всім учасникам за плідну співпрацю, високий рівень наукових доповідей та конструктивну дискусію.
Таким чином, X Міжнародна конференція стала вагомим майданчиком для фахової дискусії щодо шляхів розвитку суспільствознавчої та гуманітарної освіти в умовах сучасних викликів.